Training for God
The Baddest Daddy in the Whole World (Switzerland, colour). He may not be the greatest, but he is a contradictory and therefore captivating personality: Muhammad Ali, formerly Cassius Clay.
The film, ‘purest Cinéma vérité’ (directed by Fred Haines), which was recorded in Switzerland at the end of 1971, shows the black boxer as a sports careerist, as a religious and racial zealot, but also as a tender father who presents his tiny daughter – rather than himself – as ‘The Baddest’.
The dethroned world champion is still able to get himself going with pronouncements such as ‘I'm the most beautiful, I can't lose!’ and dominates a yapping mutt with: ‘I'm the champion!’ No sooner has he been informed of the existence of Mount Everest than he starts making plans to climb it.
And meanwhile, while still preparing to knock out German Jürgen Blin, he is already raving about taking a full-time job as an evangelist with the Black Muslims after defeating title-holder Frazier. Between sparring rounds – and apparently, quite seriously – he works on his preaching-tone.
This film review appeared on page 122 of DER SPIEGEL issue 36/1972, on Monday, 28 August 1972.
Producer: Hans-Rudolf Jaggi
Director: Fred Haines
Camera: Ernst Bertschi
Editor: Jane Sperr
Sound: Seemore Krebbes
Photographs: Eric Bachmann
Design: Louis Stalder
The film can be viewed via the link: vimeo.com/385784217
Training für Gott
The Baddest Daddy in the Whole World (Schweiz, Farbe). Der Größte ist er wohl doch nicht, aber eine widersprüchliche und dadurch fesselnde Persönlichkeit: Muhammad Ali, vormals Cassius Clay.
Das Stück «reinstes Cinéma vérité» (Regisseur Fred Haines), das Ende 1971 in der Schweiz aufgenommen wurde, zeigt den schwarzen Boxer als Sport-Karrieristen, als Religions- und Rassen-Eiferer, doch auch als zärtlichen Papa, der sich der winzigen Tochter als «schlechtester» vorstellt.
Der entthronte Weltmeister ist immer noch imstande, sich mit Sprüchen wie «ich bin der Schönste, ich kann nicht verlieren» in Schwung zu bringen und einen kläffenden Köter anzuherrschen: «Ich bin der Champion!» Kaum über die Existenz des Mount Everest belehrt. mimt er auch schon Anstalten, ihn zu besteigen.
Indes, während Muhammad sich noch darauf präpariert, den Deutschen Jürgen Blin k. o. zu hauen, schwärmt er bereits davon, nach einem Sieg über Titelträger Frazier einen Fulltime-Job als Evangelist bei den Black Muslims anzunehmen. Zwischen den Sparringsrunden trainiert er, offenbar ganz ernsthaft, den rechten Predigt-Ton.
Diese Filmkritik erschien in DER SPIEGEL 36/1972 Ausgabe, auf Seite 122, am Montag, 28. August 1972.
Produzent: Hans-Rudolf Jaggi
Regisseur: Fred Haines
Kamera: Ernst Bertschi
Editor: Jane Sperr
Ton: Seemore Krebbes
Fotografien: Eric Bachmann
Design: Louis Stalder
Der Film kann über den Link angesehen werden: vimeo.com/385784217
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